بیمارستان بقیه الله الاعظم - راهنمای مراجعین-راهنمای پذیرش بستری
17:06  | چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396

فرم راهنمای بستری بیمار در مرکز تخصصی وفوق تخصصی بقیة الله الاعظم (عج)

هوالشافی

نکات قابل توجه در پذیرش بستری بیماران گرامی و ارجمند بیمارستان

 

بیمار ارجمند ، ضمن آرزوی  شفای کامل و آرزوی  برقراری  سلامت و شادابی برای شما و باز گشت هر چه زودتر  بیماران گرامی به  جمع خانواده عزیز خود  ، از اینکه با انتخاب این مرکز درمانی ،اعتماد خود را به حسن ارائه خدمات درما نی این بیمارستان ابراز نموده اید، از شما سپاسگزاریم .

  نظر به کثرت بیماران گرا می که تمایل به بستری و درمان در این  مرکز را دارند ،  به منظور اینکه ما نیز بتوانیم جوابگوی عزیزان گرا می باشیم و تمام ظرفیت درما نی خود  را هر چه بهتر، بیشتر  و ایمن تر ، به بیماران گرانقدر خود  ارا ئه نماییم ، خواهشمند است پس از صدور کارت بستری توسط پزشک ،  نکات ذیل را رعایت فرمایید :

الف - نکات و اطلاعات ضروری مربوط به قبل از بستری :

1-پس از ویزیت بیمار توسط پزشک محترم معا لج در درمانگاه ، در صورت نیاز بیمار به بستری شدن یا ا نجام عمل جراحی ، توسط پزشک ، برای بیمار کارت بستری صادر می گردد.این کارت به سه برگه دیگر ا لصاق شده است. برگه اول مربوط به شرح حال بیماری ، برگه دوم مربوط به نوشتن دستورات پزشکی و برگه سوم نیز مربوط به اخذ رضایت آگاهانه از بیمار توسط پزشک می باشد . کلیه برگه ها توسط پزشک محترم معالج یا دستیاران ایشان تکمیل و ممهور می گردد.

2-کارت بستری ، می بایست ممهور به مهر و امضاء پزشک  و درج تشخیص بیماری یا جراحی مورد نظر باشد  و نام پزشک معالج  نیز در آن قید شده باشد. این امر توسط پزشک محترم صورت می پذیرد . ولی  چنانچه به هر  دلیلی  ، کارت بستری صادر شده ، فاقد مهر و امضاء پزشک  و یا درج ناقص نکات مورد سئوال در کارت یا سایر اوراق پیوست باشد ، موضوع را به منشی درمانگاه ، یاد آوری فرمائید تا هماهنگی لازم را جهت تکمیل کارت بستری یا ضمائم   ، انجام دهد .

3-چنانچه دارای دفترچه بیمه نیروهای مسلح ویا سایر  بیمه های طرف قرارداد با بیمارستان می باشید ،  می بایست جهت بهره برداری از مزایای ما لی بیمه، علاوه بر کارت بستری ، دستور بستری ، در دفترچه بیمه بیمار  نیز نوشته شده باشد .

4-    کلیه بیماران نیازمند به  جراحی ( بجز بیماران جراحی قلب ، بیماران  مربوط به رشته های داخلی و  بیماران آندوسکوپی ) و یا سایر بیمارانی که  پزشک معالج تشخیص داده است ، قبل از اقدام به بستری ،  لازم است باحضور در کلینیک آماده سازی ، ابتدا توسط متخصص بیهوشی و در صورت صلاحدید متخصص بیهوشی ،  توسط متخصص قلب ، ویزیت  شوند و عدم منع جراحی یا انجام اقدام درمانی بیمار از نظر بیماریهای زمینه ای ، توسط ایشان بررسی و تایید شود. .

در رابطه با سابقه مصرف دارو ، حتما مراتب را به پزشک محترم معالج و سایر پزشکان معاینه کننده مطرح فرمایید. مصرف بعضی از داروها نظیر آسپرین ، هپارین ، و ... می تواند در حین عمل جراحی تاثیر منفی داشته باشد.

5-پس از گرفتن کارت بستری و برگه دستورات پزشک، و اخذ مجوز ادامه درمان از  کلینیک آماده سازی ( در صورت نیاز )  جهت اخذ  راهنمایی و اعمال برنامه ریزی بیمارستان برای ایجاد تسهیلات در روز بستری شما ، به  قسمت رزرو پذیرش بیمارستان که در درمانگاه (مجاور کلینیک آماده سازی بیمار ) واقع می باشد  ، مراجعه فرمایید

 

6-با توجه به اینکه در حال حاضر ،  هزینه بعضی از خدمات ارائه شده به بیماران جراحی (مثل هزینه پگ عمل جراحی ) ، توسط بیمه سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح و یا بعضی از بیمه های طرف قرارداد با بیمارستان پرداخت نمی گردد ، این هزینه هنگام بستری بیمار ، از ایشان اخذ می گردد. (حتی از شاغلین محترم نیروهای مسلح و خانواده تحت تکفل ایشان )

7-به خاطر داشته باشید که این مرکز ،  به عنوان یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی  آموزش – درما نی و با درجه ارزشیابی  یک- عالی از سوی وزارت بهداشت و درمان پزشکی مطرح بوده ، و لذا حضور دستیاران محترم رشته های تخصصی و فوق تخصصی در کنار اساتید محترم پزشکی الزامی است.

8-بیماران غیر ایرانی و خارج از کشور که متمایل به دریافت خدمات درمانی از این مرکز می باشند ،می توانند طبق ضوابط و در چهارچوب مقررات مربوط به توریسم درمانی ، خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

   ب-اطلاعات ضروری مربوط به شروع و حین بستری بیمار :

مدارک لازم برای تشکیل پرونده بالینی :

1-یادآوری می نماید که در روز بستری ، همراه داشتن  کارت بستری همراه با برگه های الصاقی ،  دفترچه بیمه خدمات درمانی که در آن دستور بستری قید شده باشد ،و کپی صفحه ا ول دفترچه درمانی ، و همراه داشتن کارت ملی الزامی است.برای مادران باردار همراه داشتن اصل شناسنامه و کپی صفحه اول و دوم شناسنامه که نام همسر در آن قید شده باشد نیز ، الزامی است.

2- در صورتیکه در حین درمان سرپایی ، برای شما سی تی اسکن (CTScan) یا ام آر ای (M.R.I) درخواست شده است ، اصل مدارک فوق به همراه دو برگ کپی از گزارش تصویربرداری مربوطه را نیز حتما همراه داشته باشید.

تبصره 1- طبق ضوابط بیمه نیروهای مسلح ، برای  انجام  اعمال جراحی مربوط به کمر و ستون فقرات ، و اعمال جراحی مربوط به پارگی مینیسک و ترمیم زانو (ACL)، داشتن گزارش MRI   (ام، آر ، ای )  و دو برگ کپی از آن جهت الصاق به پرونده بیمار،   الزامی است.

تبصره 2- طبق ضوابط بیمه نیروهای مسلح ، برای  انجام  اعمال جراحی مربوط به سینوس های بینی و سنوزیت ، داشتن گزارش (سی تی اسکنCTSCAN   ) و دو برگ کپی ازآن جهت الصاق به پرونده بیمار،  الزامی است. 

3-حسب  ضوابط قانونی   ، در پذیرش کودکان  و  افراد زیر 18 سال ، حضور ولی بیمار ( در درجه اول پدر و در صورت فوت پدر ،جد پدری ، و در صورت فوت جد پدری ، قیم قانونی بیمار با حکم دادگاه )برای ارائه رضایت جراحی یا درمان ،  الزامی است.

 ( مادر در صورتی می تواند رضایت دهد که از طرف دادگاه حضانت فرزند را عهده دار باشد )

4-طبق ضوابط بیمه نیروهای مسلح ،   دختران  مجرد بالای 15 سال ، علاوه بر اصل دفترچه بیمه ، لازم است اصل شناسنامه  عکس دار خود را همراه داشته باشند.

5-طبق ضوابط بیمه نیروهای مسلح، برای فرزندان ذکور (پسر) کد کفالت 2 ، تا 25 سال می باشد و تنها ،  اعتبار داشتن دفترچه ملاک نمی باشد .

6-حسب  ضوابط قانونی   ، برای بانوانی که تحت عمل جراحی رحم و جراحی های مرتبط با  مسائل نازایی و یا بارداری و یا اعمال جراحی زیبایی   قرار خواهند گرفت ، حضور و رضایت کتبی  همسر و یا  داشتن نامه از مراجع قضایی ( برای بانوان جدا شده از  همسر) و یا همراه داشتن طلاقنامه،   الزامی است.

7-برای مراجعین محترم طرف قرارداد با سایر بیمه های غیر نیروهای مسلح ، ارائه معرفی نامه از بیمه مربوطه و پرداخت حق فرانشیز (حق سهم بیمار )  الزامی است.

8-پرسنل وظیفه  و خانواده تحت تکفل ایشان ، برای دریافت خدمات بستری ،  علاوه بر لزوم ارائه دفترچه خدمات درمانی نیروهای مسلح  ، می بایست  سرپرست بیمه شده یا  از یگان خدمتی محل خدمت گواهی اشتغال بکار ارائه نماید ویا دارای برگه مرخصی معتبر و تایید شده توسط مهر و امضا کارگزینی یگان خدمتی باشد  و می بایست قابل ارائه به بیمارستان باشد.

9-طبق ضوابط بیمه نیروهای مسلح، برای برخی از اعمال جراحی (نظیر اعمال جراحی فک و صورت ، انحراف بینی ، اعمال ترمیمی و پلاستیک ، و جراحی برخی از توده های بدن ، قبل از اقدام به بستری ، تایید درمان را از نماینده محترم معتمد سازمان بیمه نیروهای مسلح اخذ نماید . در غیر اینصورت مشمول پرداخت آزاد خواهد بود.

10-بیماران اعصاب و روان تحت پوشش بیمه  نیروهای مسلح   و   بیمه ایران  ، به هنگام بستری در بخشهای اعصاب و روان ، به صورت علی الحساب ، می بایست 000/500/2 ریال پرداخت نمایند. 

11-طبق ضوابط بیمه نیروهای مسلح، لازم است بیمار، برای انجام برخی از اعمال جراحی سرپایی و دی کلینیک بیمه شدگان نیروهای مسلح ، پرداخت فرانشیز (حق بیمه ) الزامی است.  

12-برای کلیه مصدومین تصادفات و سوانح ترافیکی ، ارائه کروکی و گزارش اورژانس تهران ( 115 ) الزامی است.

13-برای بستری شدن در بخش دی کلینیک  یا بخش آندوسکوپی ، حضور یک نفر همراه الزامی است. ( جهت حفظ ایمنی بیمار )

نکات قابل توجه برای بیماران  هنگام بستری  :

1-ممکن است به علت محدودیت تخت بیمارستان و تغییر شرایط درمان بیماران بستری شده  و عدم  امکان ترخیص بیمارطبق برنامه قبلی   ، رزرو   و  برنامه ریزی صورت گرفته شده برای  بستری بیمار جدید ،  طبق زمان بندی صورت گرفته ، میسر نباشد و بستری و ارائه خدمت درمانی به زمان دیگر موکول شود . با این وجود ،  بیمارستان تلاش خود را برای بستری بیمار صورت خواهد داد.  ولی در هر صورت ، صبر و تحمل بیماران عزیز، می تواند ما را در این امر کمک نماید. 

2-ضمن ارج نهادن به حضور همراهان گرامی بیمار، باتوجه به محدودیت های فیزیکی در فضای پذیرش  بیمارستان  و نیاز به حفظ سکوت و آرامش برای بیماران گرامی ، خواهشمند است فقط یک نفر از همراهان بیمار،  در کنار بیمار خود ، برای انجام مراحل پذیرش ، به واحد پذیرش بیمار مراجعه نماید. 

3-با حفظ آرامش و توجه به مقررات بیمارستان و ضوابط پذیرش ، اجازه دهید پرسنل بیمارستان بتوانند در ارائه خدمات اداری و درمانی ایمن و با کیفیت ، انجام وظیفه نمایند.

4-هنگام ارائه آدرس و تلفن خود، حتما موارد ذکر شده به صورت مستند و صحیح ارائه شود. در مواردی لازم می شود که حتما با بیمار تماس گرفته شود.لذا ارائه شماره تلفن صحیح و در دسترس ، ضروری است.

5-با توجه به ضوابط بیمارستان و اهمیت حجاب برتر ، شایسته است بانوان محترم و ملاقات کنندگان گرامی ، جهت رفاه حال خود و رعایت شئونات اسلامی ، چادر مشکی به همراه داشته باشند.

6-در صورت وجود  مجوز برای  داشتن همراه (1- درخواست پزشک معالج 2- درخواست  و موافقت مسئول بخش )  ، همجنس بودن همراه با بیمار،  به منظور  رعایت طرح ا نطباق ،  الزامی است.

7-برای انجام عمل جراحی و یا انجام آزمایش های لازم ، حدود 8 ساعت ناشتا بودن بیمار کافی است.

8-به منظور شناسایی درست و  ارتقا ایمنی بیمار در اخذ خدمات درمانی مورد نظر ، مچ بند های شناسایی بیمار ، که در آن نام مرکز درمانی ، مشخصات ا سمی بیمار ، نام پدر ، شماره پرونده و نام بخش بستری و تاریخ تولد بیمار قید شده است ، در بدو پذیرش بیمار ، توسط واحد پذیرش بیمارستان ، تهیه می شود و لازم است در همان مکان پذیرش ، به مچ دست راست بیمار نصب شود. برای نوزادان دو عدد مچ بند ،  تهیه شده و به دور مچ پای نوزاد بسته می شود.

9-لازم است مشخصات درج شده ،   توسط بیمار یا همراه بیمار نیز کنترل شده و پس از تایید مشخصات مچ بند ، تحویل آن در محل مخصوص ، توسط بیمار یا همراه بیمار تایید  شده و امضا گردد. 

10-رنگ مچ بند ،  توسط پزشک معالج و هنگام صدور کارت بستری مشخص می شود. مچ بند سفید برای بیماران عادی ، مچ بند قرمز برای بیمارانی که دارای حساسیت و آلرژی نسبت به دارو یا موارد خاص می باشند و مچ بند زرد نیز برای بیمار انی که مستعد سقوط

از تخت یا بیماریهای زخم بستر و عروقی می باشند استفاده می گردد. (در صورت عدم تعیین رنگ ، مچ بند سفید ارائه می شود)

11-علی رغم نصب مچ بند  ، در طول زمان بستری ، ممکن است از سوی پرسنل درمانی بیمارستان نیز هنگام ارائه خدمات درمانی ، مشخصات درج شده ، از بیمار سئوال شده و با مچ بند مطابقت داده شود. . این امر به خاطر درستی انجام کار و  افزایش ایمنی بیمار درارائه خدمت درمانی صورت می پذیرد.

12-مسئولیت حفظ و نگه داری از اموال و اشیا گران قیمت بیمار و وسایلی از قبیل گوشی تلفن همراه ، دندان مصنوعی ، عینک ، اندام های مصنوعی ، و ... به عهده بیماران ارجمند می باشد . (البته می توانند موارد را  به مسئول محترم  بخش مربوطه تحویل داده و رسید دریافت نمایند.)

13-پرداخت هر گونه  هدیه یا وجه ما لی به پرسنل بیمارستان ممنوع است . کلیه پرداختهای قانونی ، صرفا از طریق صندوق بیمارستان و با ارائه  قبض توسط بیمارستان  صورت می پذیرد.

14-در صورت مراجعه افراد ناشناس ،  به عنوان پرسنل بیمارستان ، برای دریافت وجه ما لی یا ... و یا  برقراری تماس های تلفنی برای اخذ اطلاعات پزشکی از بیمار  ، قبل از هر گونه اقدام ،  بلافاصله مراتب را به ایستگاه پرستاری بخش اعلام فرمایید. به خاطر داشته باشید تحت هیچ شرایطی خارج از ضوابط بیمارستان و جز  از  طریق صندوق های ما لی  بیمارستان ، وجهی به هیچ فردی پرداخت نشود.

15-وسایل شخصی خود نظیر قاشق و چنگال ، لیوان ،دمپایی ،  حوله و مسواک را به همراه داشته باشید. در صورت تمایل می توانید موارد ذکر شده را از غرفه  مربوطه ، که در طبقه همکف  مرکزی بیمارستان قرار دارد  ، با پرداخت هزینه ، تهیه فرمایید.

16-پس از بستری بیمار در بخش ، ا مکان جابجایی پزشک وجود ندارد . در صورت اصرار بر تعویض سرویس درمانی ، می توانید با رضایت شخصی ، بیمار خود را ترخیص نموده و به درمانگاه پزشک مورد نظر مراجعه نمایید. در صورت تقبل ادامه درمان بیمار توسط پزشک مورد نظر ، با صدور کارت بستری و  انجام  مراحل مجدد پذیرش ، پذیرش بیمار در سرویس پزشک مورد نظر امکان پذیر خواهد بود.

در طول اقامت در بیمارستان ، می توانید ازاطلاعات و  امکانات ذیل ، استفاده نمایید :

1-هنگام حضور بیمار در بخش ، توسط مسئول محترم بخش ، مورد خوش آمد گویی قرارگرفته وضمن ارائه آموزش توجیهی شرایط بخش به بیمار ،  اقدام اولیه درمان ، نظیر رگ گیری و تعویض لباس و قرارگرفتن بیمار در اتاق و تخت بستری خود ، صورت می پذیرد  

2-ساعت ملاقات بیمارستان ، همه روزه از ساعت 14 تا 30/15 می باشد. حضو ر کودکان  عزیز ، برای ملاقات بلاما نع است. با این وجود ، توصیه می شود برای حفظ سلامتی کودکان دلبند خود ، از آوردن کودکان به محیط های درمانی و بخش خود داری فرمایید.

3-برقراری تماس تلفنی با خارج بیمارستان ، از طریق گوشی تلفن  موجود در اتاق و با گرفتن  پیش شماره 90 ، امکانپذیر می باشد . همچنین می توانید برای ارتباط تلفنی با خارج از بیمارستان ، از تلفن های همگانی کارتی یا رایگان داخل شهری موجود در طبقات بیمارستان استفاده فرمایید.       

4-امکان انتخاب غذای مورد نظر از منوی روزانه بیمارستان ، با نظر پزشک محترم معالج ، امکان پذیر است.

5-در صورت نیاز ، با فشار دادن دکمه مخصوص کنار تخت، (نرس کال   Nurss Call) ، می توانید پرستار یا بهیار محترم بخش را به حضور خود فراخوان فرمایید.

6-می توانید برای اقامه نماز ، از فضای مخصوص که در هر بخش به این امر اختصاص داده شده است ، استفاده فرمایید.

7-در صورت داشتن سئوال شرعی و دینی ، می توانید با گرفتن شماره تلفن داخل 47 و 62048   ،به صورت 24 ساعته ،  نسبت به اخذ پاسخ یا  راهنمایی لازم از دفتر نماینگی محترم ولی فقیه بیمارستان استفاده فرمایید.

8-تهیه آبجوش ، از طریق آبدارخانه موجود در هر بخش ، میسر است.

9-همراه محترم بیمار ، در صورت اخذ کارت همراه (با مجوز پزشک معالج و مسئول بخش / شیفت) و پرداخت هزینه ، می تواند از امکانات غذا و ... استفاده نماید. در صورتی که تمایل داشته باشید از یرستار یا همراه خصوصی استفاده فرمایید ، با مراجعه به دفتر پرستاری بیمارستان ، واقع در طبقه همکف ، اتاق 13 یا تماس با تلفن 62013 ، راهنمایی لازم را اخذ فرمایید.   

10-شماره تلفن  واحد اطلاعات بیمارستان    4300,620906   می باشد.

11-پزشک پاسخگو ، همه روزه و به صورت 24 ساعته ، جهت حل مشکلات درمانی بیماران ، در بیمارستان مستقر می باشد.   ( تلفن = 62011)

12-امکان استفاده از شبکه های تلویزیون جمهوری اسلامی ، با رعایت صدا ی مناسب ، امکانپذیر می باشد. همچنین یخچال در کلیه اتاق های بخش وجود دارد.

13-استفاده از پارکینگ جنب درمانگاه بیمارستان ، تا سقف فضای موجود برای استفاده جانبازان عزیز بالای 25درصد و معلولین حرکتی ، و در حد پیاده و سوار کردن بیماران بستری و یا ترخیص شده و بیماران بخش فیزیوتراپی بلامانع است. در ضمن پارکینگ خصوصی جنب مسجد بقیه ا... (عج) نیز آماده ارائه خدمات می باشانشائ ا... با تکمیل پروژه پارکینک طبقاتی بیمارستان ، محدودیتهای موجود برای پارک خودرو مرتفع می شود.

14-آژانس مستقر در پارکینگ شمال شرقی (مجاور درمانگاه بیمارستان ) به صورت 24 ساعته آماده ارا ئه سرویس دهی به متقاضیان محترم بیمارستان می باشد. برای درخواست خودرو ، می توانید با شماره 64343  تماس حاصل فرمایید.

ج‌- اطلاعات مربوط به زمان ترخیص بیمار:

ترخیص بیمار از بخش ، طبق صلاحدید و با دستور پزشک معالج ، و پس از تکمیل پرونده بالینی بیمار صورت می پذیرد.

1-پس از تکمیل پرونده بیمار توسط پزشک و سیستم پرستاری ، پرونده توسط منشی بخش به حوزه مدارک پزشکی و ترخیص  واقع در طبقه همکف ارسال .می گردد  تا ضمن چک مجدد مدارک پزشکی بیمار ، تجهیزات پزشکی و یا اقلام دارویی بیمار نیز تعیین تکلیف شده و میزان بدهکاری یا طلبکاری بیمار نسبت به مبلغ واریزی بدو پذیرش مشخص شود. پس از تعیین هزینه ، مراتب جهت اعلام به بیمار ، به بخش منعکس می گردد. در صورت صفر بودن هزینه ، بخش می تواند بیمار را ترخیص نماید.

2-در صورت طلب یا بدهکاری  ، همراه بیمار می تواند با مراجعه به باجه ترخیص ، نسبت به تسویه حساب بیمار خود  و اخذ مجوز خروج اقدام فرماید.

3-توصیه های پس از ترخیص ، از جمله نحوه مصرف داروها ، چگونگی و زمان استحمام ،  نحوه تغذیه و زمان مراجعه مجدد به پزشک معالج  و ...، از طرف پرستار بخش یا پزشک / دستیار معالج برای بیمار توضیح داده می شود.

4-هنگام خروج بیمار از بخش ، دفترچه درمانی همراه با  نسخه دارویی حین ترخیص ، به ا نضمام برگه خلاصه پرونده بالینی  بیمار ،  برگه آموزشهای حین ترخیص  به بیمار تقدیم خواهد شد. سایر  مدارک پزشکی که در بدو ورود بیمار به بخش ،  از سوی  ایشان،  به بخش تحویل شده است نیز ، به بیمار عودت می گردد.

5-بیماران محترم توجه داشته باشند که موقع خروج از بخش ، کلیه مدارک فوق را از بخش تحویل بگیرند . مدارک فوق  ، در مراجعات بعدی بیمار به بیمارستان یا سایر پزشکان محترم مورد استفاده قرار می گیرد.

6-با ترخیص بیمار ، مچ بند بیمار بلااستفاده بوده و معدوم گردد.

7-با توجه به توصیه های حین ترخیص ، و موارد ذکر شده در برگه خلاصه پرونده ، در صورت نیاز به ویزیت مجدد پزشک در درمانگاه ، نسبت به اخذ نوبت از درمانگاه اقدام فرمایید.

8-از این که زمانی از ایام عمر پر برکت شما در بیمارستان سپری شده یا می شود  و ما افتخار خدمت به شما را داشته یا خواهیم داشت ، مفتخریم و برای سلامت ، سعادت و عاقبت بخیری شما ، همراهان گرامی و همه بیماران عزیزرا  ، از خداوند متعال ، مسئلت می نماییم.

 

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی بقیه ا... (عج)

 

تعداد بازديد از اين صفحه : 20365